De Elanden

20 juni 2022 - Rovaniemi, Finland

We lagen vroeg in bed.  Daar probeerde ik nog even wat tv te kijken, maar dat werd niks. De praatprogramma’s kan ik niet volgen, Max rijdt alleen bij ViaPay en met een bril met varifocus-lenzen zie je liggend toch alles wazig omdat de tv te laag hangt. Het plafond heb ik wel scherp, maar daar staat niks op..

In ieder hotel zoek ik steeds de Russische zender Russia One,  hebben ze die er overal af gegooid, op zwart gezet, heet dat. Dus ook geen  propaganda uit die hoek. Toen ik wist dat Max aan het winnen was ben ik maar gaan slapen.

7 van kuopio naar rovaniemi

Vandaag een lange rit, 500 kilometer. Dat lijkt heel veel en dat is het ook. Het rijdt wel lekker door en het uitzicht dat we voortdurend hebben is niet te beschrijven. Velden, geel gekleurd van de miljoenen boterbloemen, ach, dat moet je dus zelf een keer hier gaan bekijken. Wel zagen we diverse elanden, van het donkere  soort die je alleen tegenkomt op die driehoekige borden met een rode rand erom heen.

20220620_121800

Wat me ook gerust stelt hier dat zijn de mensen.  Ik dacht dat ik met mijn postuur me hier wel eenzaam zou voelen. Het tegendeel is waar. Er zijn medemensen bij waar ik me ruim in kan keren. Veel dikke en vooral jonge mensen. Het is ook niet zo vreemd.  In supermarkten kwamen we stellages snoep tegen van wel 12 meter lang en 2 meter hoog. In restaurants vitrines vol aantrekkelijk uitgestald Fins gebak, taarten.

Veel van die dikkerds hebben ook een Gothic uiterlijk. Alles pikzwart, vooral ook de ogen , de lippen en het haar. Weer anderen onderscheiden zich op een andere manier met twee kleuren haar, bijvoorbeeld ; paars en geel,. “Deze mensen worden niet zo oud”, zegt Karin. En dat stelt ook weer gerust, ik ben namelijk al aardig op weg.

Als we noordelijker komen, dichter bij de poolcirkel en de waarschuwingsborden over de elanden er niet meer staan zien we echt een eland. Aan de rand van de weg liep hij/zij te grazen. Onze aanwezigheid doet hem het hoofd wel optillen en daarbij kijkt het ons dom aan, zoals een koe dat ook kan doen.

20220620_155219

20220620_155719

20220620_155152

Bij de video's staat nog een filmpje van de eland. Het beweegt !!

We slingeren verder naar boven parallel aan een snelstromende rivier als gevolg van een stuw die nog verder  hogerop ligt. Er wordt veel gevist in deze rivier, een belangrijke “sport” voor de Finnen hier.

20220620_145652

20220620_114041

20220620_105628

Tegen vijven bereiken we Rovaniemi, een ruim opgezette plaats ook liggend aan een rivier. We checken in en ploffen neer op een riante kamer.  Terwijl Karin een wandelingetje maakt schrijf ik dit verhaal. Tot later.

1. Doris Koot:
    20 juni 2022
    Vinden jullie het niet erg, dat je de volgende dag weer door moet met de auto? Of hebben jullie verder op de reis een paar dagen rust?
  2. Marijke S.:
    20 juni 2022
    Wat een mooi land! Leuk om te lezen allemaal! Marijke S.
  3. Maria:
    21 juni 2022
    Wat enig om jullie te volgen met alle belevenissen Ik kijk ook graag naar de kaart naar het voor mij onbekende land en verbaas mij over de hoeveelheid water/meren/inhammen Er wonen ook niet heel veel mensen
  4. Ien:
    21 juni 2022
    Al een week geniet ik van de reisverhalen. 'n Leuk begin van mijn dag, Groetje uit Soest.
  5. Anne:
    21 juni 2022
    Wat een weidsheid, water, natuur .... heerlijk en gelukkig blijven de avonturen niet uit .... George het is echt zo fijn om te lezen ... en mijn ontbijt ..... tja dat smaakt echt beter 😅. En voor jullie de midsummer ... spannend om te " beleven".... fijne dag 🙋‍♀️🐶