Let’s go

14 juni 2022 - Kiel, Duitsland

Dit is echt zo’n kreet die je gebruikt als je denkt dat je alles ingepakt hebt, je er helemaal klaar voor bent en vermoed dat je vast wat vergeten bent  en denkt:  dan is dat helaas maar zo.

Gelukkig waren dat niet de vochtige billendoekjes (doux pour la peau).  “Schoon voor den poep” ; zouden onze zuiderburen waarschijnlijk zeggen. Op de valreep konden we nog zo’n  vertrouwd pakje scoren. Niet bij de Jumbo, want die had ze snel uit het assortiment gehaald, maar wel bij het Kruidvat. En….. men had ze van naam veranderd. Waarom?  Om mee te kunnen doen aan de ratrace om ons leventje duurder te maken. Voorheen kostte namelijk de vertrouwde Hollandse Nijntjes € 2,20 voor 72 doekjes. ( 3,06 cent p.d.) Nu zijn het de Chinese Panda’s geworden (ook hier is de invloed van Xi Jinping al voelbaar) met 40 doekjes voor € 2,15   (5,38 cent p.d. !!!)

nijntje

Zie je wel , maar ook omdat ik met mijn elegante achterste van het formaat XXL  niet kan volstaan met één zo’n lapje is het leven meer dan 75 % duurder geworden.  Schandalig….. en we weten allemaal wie de boosdoener is.

Maar we hebben ze nu en de expeditie kan beginnen.

Op dinsdagochtend 14-6 om 10 uur zijn we vertrokken richting Kiel. De idee was om deze route te volgen.

1 van baarn  naar kiel

Wat ik nog aardig van het vermelden waard vind is dat ik iedere keer als we zo’n reis maken er nieuwe app-jes op de markt  verschijnen die heel handig blijken tijdens de vakantie. Dit jaar is dat Google Translate als app op de smartphone. Twee leuke voorbeelden.

Je stelt de app in op de Finse taal en het Nederlands. Dan spreek je iemand aan waarmee je een gesprekje wil starten. Je zet de microfoon open en je begint, in het Nederlands dus, met je openingsvraag. De app vertaalt de vraag meteen in het Fins en laat dat via het luidsprekertje horen. Zo heb ik mijn eigen tolk bij me. Als de Fin of Finse antwoord, dan wordt dat direct vertaald in het Nederlands. Echt vet, hè.

De andere optie die ik heel bijzonder vond is de  volgende; Je richt met de camera op een stukje tekst op een pamflet of op een artikel of op een bijschrift in een museum. De app vertaalt dit meteen in de gewenste taal en je leest het resultaat in de app.   Wil je die tekst bewaren dan kun je die ook nog eens opslaan.

Lees er alles over bij SeniorWeb, klik op de link hiernaast:  Vertalen met de Google Translate App

Op de autobaan werd weer enorm hard gereden.  Ik zeg het alsof ik aan het klikken ben. Maar dat is niet zo,  want het mag hier.  Hoewel  ik me niet senang voel als ik weer eens geïnhaleerd werd door zo’n stikstofpoepende BMW,  Audi of Porsche met 180 km op te teller.

onderweg

Onderweg hebben we ook geen grote gruwelijke ongelukken gezien  terwijl er toch veel motorrijders dezelfde kant op gingen als wij. Kun je daarom zeggen dat “hard rijden” heel veilig is?

Er staan veel en vaak bordjes langs de weg met een P erop en dat betekent plassen, zo weet ik nu. De meeste P’s kon ik wel links laten liggen behalve de laatste, daar ben ik gaan liggen. Dat kwam zo. Het was de laatste P vóór de voordelige benzinepomp en ik had een beetje haast. Karin zei het al, je bent zo gejaagd. Ik was steeds bang dat de benzine op was, tja, dan wil je wel. Bij die laatste P lag een stevige plas water. Daar moest ik over of dóór heen. Ik koos voor het laatse. De nood moet maar hoog genoeg zijn, immers ! Je kan nooit zien hoe diep zo’n plas is en ook niet hoe de ondergrond is. Dat viel in beide gevallen tegen. Een slipperige bodem was er de schuld van dat ik ruim in aanraking kwam met die modderige zooi. Vloeken heeft dan helemaal geen zin omdat er niemand luistert en gauw opstaan is dan het devies voordat er iemand kijkt. Snel droge en schone schoenen aan. De MrMarvis droogt vanzelf  wel snel en op naar de pomp. Ze hadden nog genoeg en zo vóórdelig. Ik kwam jerrycans tekort.

Als de rest van deze expeditie wordt zoals vandaag dan komen er weinig saaie verhalen jullie kant op.

Ruim op tijd kwamen we bij de boot aan. Na eerst de hut verkend en ingericht te hebben togen we naar het zonne- annex party-dek. Het vertrek van zo’n reus is spectaculair om te volgen. Het was alweer lang geleden dat ik zelf op de brug van zo’n kanjer stond. Vóór ons vertrok ook nog het cruiseschip van de Holland America Lijn richting Noorwegen. Gezamenlijk gleden we het Kielerfjord uit richting het noorden. De zeilbootjes om ons heen leken nietige klompjes. We moesten allebei denken aan de vakanties dat we hier met ons eigen schip doorheen voeren.

wachten bij de boot

Inmiddels hadden we trek gekregen en begaven we ons naar het buffet-restaurant. Iets te vroeg maar je kan maar op tijd zijn. Nee, sorry, zei de restaurant-manager, u staat niet geboekt. Dan kan je hoog en laag springen, als de computer nee zegt, is het nee. Dus wij naar de informatie-balie. Een alleraardigste Ulf zocht het allemaal voor ons uit. De boeking was gevonden en de restaurant-manager werd gebeld.  Daar kregen we nu ineens een vip-behandeling. Tafeltje voor 2 aan het raam, ik ga u er persoonlijk naar toe brengen, zei hij. Maar oeps, daar zaten al mensen. Die hadden stiekem  deze plaats ingepikt, juist ja, omdat die zo mooi bij het raam was.  Wij moesten nog even op ze wachten want ze waren net aan het hamsteren bij de buffet-tafels.  Gelukkig wilde ze zonder stennis te maken rustig meewerken om plaats te maken voor deze geziene ere-gasten.

karin

stena line

kieler bocht

Wij besloten eerst een glaasje te gaan halen om ons daarna tegoed te doen aan al deze Zweedse heerlijkheden. Drank was vrij en het eten in overvloed. Maar wat we toen zagen dat geloof je echt niet. Op een tafel naast  ons,  waar twee mensen konden zitten stonden ineens 8 glazen wijn, voor elk 4 glazen dus. Zij waren even daarna ook terug met elk 3 volgeladen borden met eten. Bizar. Zouden ze bang zijn dat het op is als ze mij zien gaan bunkeren ? Echt,  4 glazen tegelijk. Wij lopen er tenminste nog vier keer voor. Toen wij ons ruim tegoed gedaan hadden aan enkele gangen waren zijn nog bezig met het uitproberen van alle toetjes. En wat nog gekker is,  ze waren niet eens van het formaat waar je zoiets bij verwacht, want dat zou ik dik gewonnen hebben.

We slopen daarna snel langs de drinkende massa die elkaar niet eens konden verstaan door het geblèr van een ingehuurd podium-beest. In onze hut was het heerlijk stil en  rustig waardoor wij de dag op één oor gingen afsluiten.