Noordkaap 2

23 juni 2022 - Honningsvåg, Noorwegen

Overzichtskaartje

We werden op deze rustdag gewekt door een stralende zon. De regen was gelukkig gestopt. Omdat we allebei in de lappenmand zitten doen we het heel rustig aan. Maar het werk  ;-)  gaat door. Dus na het ontbijt rijden we naar de Noordkaap, het  hoogste punt waar het toch allemaal om te doen is. Motoren, bussen, campers en auto's met caravan, het gaat er allemaal naar toe, zelfs passeren we fietsers, alleen op hun moeizame klim tijdens de soms steile hellingen, naar boven.

20220623_121448

20220623_092623

Let op de bloemetjes

Het is koud, ik begrijp best dat die sneeuw blijft liggen hier, ook de wind snijdt je de adem af als je het waagt de auto te verlaten.  Maar dat moet soms wel om een foto te maken of zoiets, als koffie. Maar ik word goed warm aangekleed dus dat moet het herstel toch niet in de weg staan.

20220623_095016

Er grazen veel elanden, in kuddes, met vrij veel jong grut daarbij. Heel afhankelijk en trouw zoeken ze steeds hun moeder op als er "gevaar" dreigt. Als wij bijvoorbeeld te dicht in de buurt komen.

20220623_110523

De rit naar de Noordkaap is 34 kilometer vanaf het hotel. De drukte valt enorm mee op dit uur van de dag. Ik zie op de eindbestemming  veel Nederlanders, maar ook Spanjaarden, Italianen, Belgen, Zwitsers en natuurlijk Duitsers. Waar zijn die niet ?

20220623_085955

Bij de Noordkaap kunnen we geen koffie scoren. Het is nog zo vroeg dat het restaurant bezit is door late ontbijters. Vanaf 11 uur is er koffie. Daar kunnen wij niet op wachten. Dan gaan we het proberen bij een aardig vissersplaatsje Skarvag. Vanaf daar loopt er ook een mooie wandeling naar Kirkeporten. Maar zelfs Karin heeft er geen zin in. De koffie is er ook nergens te vinden. We zijn ook hier te vroeg , denk ik.

Dan gaan we naar de meest westelijke punt van deze eilanden groep, naar het plaatsje Gjesvaer. Bij een  Birdsafari startpunt heeft men de koffie warm, en die is helemaal niet verkeerd. We warmen er wat op en bezoeken de bathroom.

Dan passeren we nog een attractie die nu slapende is. Er staat een Tipi tent waarin ze vroeger hier pleegde te bivakkeren. Er staan ook wat sledes waarvoor dan een aantal trek-honden worden aangespannen. Maar daar is het nu de tijd niet voor.

20220623_092922 20220623_092934

Op de rit terug naar het hotel zien we dat de postboot is gearriveerd. Normaal gesproken heb je een dienstregeling op 4 dagen in de week, die hier om 5 uur in de ochtend aankomt en om 6 uur weer vertrekt.  Deze vaart is er een die om 11 uur in Honningsvag aanlegt. De dienstregeling kan ik opzoeken , als dat gewenst is.

20220623_114746

De middag vullen we met  lummelen, hangen, dutten, lezen, bladeren in oude boeken over de Noordkaap en puzzelen. Vanavond nog op zoek naar een restaurantje en morgen een mooie en lange tocht naar Tromsö bij de Lofoten. Ook daar nemen we twee dagen voor die we van te voren al hebben moeten vastleggen (=bespreken) , in december 2021. De oorspronkelijke  reis van 20 dagen hebben we dus zelf verlengd tot 24 dagen.

Bij het tabblad foto's vind je nog meer plaatjes die we vandaag hebben geschoten. Voel de beleving zoals wij die hadden !!

1. Erik Slim:
    23 juni 2022
    dat zie je niet veel zo rustig op de Noordkaap en ik ben benieuwd naar een verslag over een stoofpotje Eland ;)
  2. Anke:
    23 juni 2022
    Mooie verhaal en foto's. Hier lekker warm .
  3. Ans:
    23 juni 2022
    Wat een prachtige plaatjes, wat een rust. Jullie al een beetje opgeknapt? Hier bloedheet, ik hoop op fikse onweersbuien. George je verhaalt geweldig. Lieve groetjes voor beiden.
  4. Ethel Stassen:
    23 juni 2022
    Wat leuk om de foto's te zien van de Noordkaap! Krap 3 jaar geleden was ik daar zelf met de Hurtigruten. Wat een bijzondere ervaring was dat! Mooie foto's van de eindeloze stilte.........
  5. Elly en Elly:
    23 juni 2022
    Wauw prachtig om jullie bijzondere reis zo mee te kunnen beleven met mooie foto’s en leuk geschreven reisverslag. Doe je goed George! Wens dat jullie weer fit worden! Lieve groet
  6. Doris Koot:
    23 juni 2022
    Wat een mooie vergezichten. Vrienden van ons zijn vorig jaar geweest, hadden toen regen en konden geen hand voor ogen zien. Hopelijk knappen jullie weer beetje op, warme grog voor het slapen gaan. Dikke kus voor beide.
  7. J Kroesen:
    23 juni 2022
    Tja, hier 31 graden (eigenlijk) veel te warm daar bij jullie wel iets kouder. Maar indrukwekkend. Ruig en voor een mens waarschijnlijk moeilijk om te leven. Zeker in de lange winter. Hoe bevalt de poolzomer? Wat merken jullie van altijd maar daglicht? Hoe gaan de bewoners daar mee om?
    Gr en beterschap.
  8. George:
    24 juni 2022
    Goeie vraag Jan. Eigenlijk merken we er niets van. Wij slapen op de wekker, en de gordijnen zijn heel dicht. Als ik rond middernacht er even uit moet,is het gewoon licht alsof het overdag is. Ik denk dat de dieren meer in de war kunnen zijn. Wij merken het niet.
  9. Ien:
    24 juni 2022
    En zo genieten wij volgers al weer 10 dagen van jullie reisverhalen. Hopelijk doen de "rustdagen" je goed en voelen jullie snel fit.
  10. Frans:
    24 juni 2022
    Alweer een voornemen van de bucketlist gestreept. Desolaat landschap op de foto’s van Karin. Maakt de thuisblijver “jaloers”. Inmiddels weer warm van binnen? Mooie dagen in Tromsö en weer fitter worden, valt niet mee na zoveel km zitten. Wij sturen aangename warmte vanuit Maragota. L&F
  11. Bep:
    24 juni 2022
    Mooi verhaal en foto’s weer.
    Beterschap voor beiden hoor.🙏