Noordkaap

22 juni 2022 - Honningsvåg, Noorwegen

9 van saariselka naar honningsvag

De rit van vandaag van Saariselka naar Honningsvag (35 km vanaf de Noordkaap) kende weinig spectaculaire momenten. Bij vertrek regende het al en dat deed het bij aankomst nog, 430 kilometer later.  Halverwege zouden we de grens met Noorwegen  passeren  en daar zal de klok een uur terug gaan.

Het landschap is ronduit betoverend mooi. Steppe-achtigen vlaktes , met spaarzame kleine boompjes , veel water van de  meren en soms een heus moeras. Het maken van opnamen heb ik achterwege gelaten, die komen alleen slecht over. Klagen over het ontbreken van Elanden doen we niet meer, hier lopen hele kuddes te grazen. Het is wel oppassen als je ze tegenkomt. Zij bepalen of ze over gaan steken en wij moeten ons daar aan aanpassen.

20220622_133503 20220622_133559

We maakten van de nood een deugd en dronken koffie in knusse  blokhutjes waarbij de waardin alles deed om het ons naar de zin te maken. Karin reed weer want daar voelde ik me vandaag toch lekkerder bij. Het is een stevige verkoudheid gebleken.

Na de grenspassage verandert het landschap aanzienlijk. Meer groene weiden, De bomen worden hoger, de omgeving is meer bebouwd met die kenmerkende rode huizen. Het lijkt wel gezelliger. Ook verschijnen er richting de Noorse kust de immense hoge bergen waarop nog resten sneeuw  liggen.

De wegen  meanderen door het landschap en hard rijden is niet verstandig hier. Er zijn veel campers en caravans op weg naar de Noordkaap, dat is zeker. We passeren diverse tunnels waarvan er eentje (van 8 km) onder het fjord doorsteekt naar het eilend waar Honningsvag op ligt.

Morgen gaan we de buurt verkennen. Hier blijven we 2 nachten zodat niets ons zal ontgaan.

De postboot van de Hurtigrute doet deze haven ook aan. Het lijkt erop dat deze vroeg arriveert en voor zessen weer vertrokken is. Dus of ik een glimp daarvan kan oppikken ?

20220622_160314

20220622_154804

1. Frans:
    22 juni 2022
    Lijkt ons niet verkeerd zo’n rustdag tussendoor. Kippensoepen scoren tegen de verkoudheid en de neus richting zee, het helpt. Afwisseling van de natuur zo te lezen, genieten maar. Rendier biefstuk of stokvis op het menu, ben benieuwd hoe dat smaakt. Fijne herstel dag en tot lezend L&F
  2. Jan en Marijke:
    22 juni 2022
    Beterschap George. Gelukkig morgen geen groot aantal km. Even bijkomen en de buurt verkennen. Veel plezier.
  3. Doris Koot:
    22 juni 2022
    Veel plezier op de Noordkaap. Misschien geluk met beetje Noorderlicht als het beter weer wordt of is dit verschijnsel in deze tijd niet te zien.
  4. Doris Koot:
    Beterschap George.
  5. Bep:
    22 juni 2022
    Beterschap George, gelukkig 2 nachten hier. Even rust.
  6. Ien:
    23 juni 2022
    Wordt het niet donker? Daar ben ik wel benieuwd naar, hoe jullie dat ervaren.En ook hoe een stukje karibu smaakt. Misschien werkt t net als kippensoep :-) Graag tot het volgende verhaal, en BOKMAL
  7. George:
    23 juni 2022
    Nee Ien, het wordt niet donker hier. Er is goede verduistering op de kamer. Gisteren een Rendier-stew gegeten. Was best lekker. Fijne dag.
  8. Anne:
    23 juni 2022
    Zo de lange rit is gereden. En fijn dat je ondanks de regen zo kunt genieten van het landschap. Is wel wennen dat " natte" weer. En nu 2 dagen op honk.
    George ik hoop dat je snel betert en fijne dagen. Lieve groetjes
  9. Ans:
    23 juni 2022
    Fijn dat jullie zo genieten , grappig dat het rijgedrag wordt bepaald door elanden daar kunnen wij ons niks bij voorstellen. Beterschap George, liefs
  10. Wilma:
    24 juni 2022
    Ontzettend leuk om jullie reis op deze manier te mogen volgen George.
    Op onze zoektocht naar een eigen camper zijn wij vaak onderweg geweest in Nederland de afgelopen weken. In de auto heb ik de leukste belevenissen voorgelezen aan Sjoerd.
    Hebben zo gelachen en zijn ah mee-beleven.
    Inmiddels zijn wij geslaagd in de aankoop van een prachtige Malibu camper, die in augustus geleverd wordt. Misschien treden we wel in jullie voetsporen met deze reis.

Inmiddels alweer wat tijd verder na het laatste verslag, maar de reis gaat voor jullie wel door.
    Ik hoop dat jij en Karin aan het opknappen zijn; beterschap voor beiden.
    Veel liefs uit het bewolkte en natte Lelystad.