Het aftellen is begonnen.

10 juni 2022 - Baarn, Nederland

Nog enkele dagen zijn we verwijderd van ons vertrek. In de afgelopen periode is er toch weer veel gebeurd. De to-do-list groeide en kromp voortdurend.

Bij de ANWB, waar we deze reis in basis geboekt hebben, bedacht men dat we nog een bedrag van ongeveer 25% van de reissom zouden moeten bijbetalen. Ik vermoedde en hoopte dat door gebrek aan voldoende deskundig personeel op de afdeling reisbegeleiding er een fout gemaakt zou zijn. Een paar dagen later kregen we te horen dat het een misverstand was. Dat was wel even schrikken, je zou iets over het hoofd hebben kunnen zien.

busje

Veel dank ook voor alle goede adviezen en tips die we ontvingen na ons vorige verhaal, we gaan er zeker ons voordeel mee doen.

In de komende maanden waarin de dag geen nacht meer wordt en de zon 24 uur boven de horizon staat moeten we er echt rekening mee houden dat onze nachtrust geweld wordt aangedaan. Wij slapen namelijk graag in volledige duisternis. Dus die oogmaskers gaan hun nut bewijzen.

Enfin, we gaan het zien…….nou ja….. niet zien graag.

De tafel in de keuken ligt bezaaid met reisgidsen en kaarten van de landen die we gaan bezoeken; Duitsland, Noorwegen, Zweden, en Finland.

Deze zijn van Michelin, de Groene gids, Wat en Hoe, enkele Capitool Reisgidsen en die van de ANWB zelf. Met de te rijden route naast ons zoeken we in deze boeken naar bezienswaardigheden waar we dan zo’n handige gekleurde pagina-marker bijplakken. Ook van onze volgers krijgen we tips om vooral die bijzondere plaatsen niet over te slaan.

pagina-marker

Op deze manier is er al veel voorpret te beleven aan dit avontuur.

Ons huis wordt in de periode dat wij er niet zijn, bewoond door goede vrienden die daardoor de omgeving hier kunnen verkennen, wandelen in de mooie bossen en zij kunnen makkelijker hun vrienden bezoeken waar zij, normaal gezien, ver vandaan wonen.

Sinds 1 juni zijn de prijzen van benzine en diesel in Duitsland stevig gedaald. Brandstof kopen daar langs de snelweg blijft nog steeds niet interessant. Een handige app met de naam 1-2-3 Fuel toont ons nu alle benzinestations met de wat meer schappelijke prijzen.

Om tijdens de lange autoritten te kunnen werken aan deze columns heb ik een omvormer , dat is zo’n ding die 12 volt uit  de accu’s kan omzetten naar 230 volt,  in gereedheid gebracht die de overjarige laptop, zonder accu, van stroom moet gaan voorzien.

We voeren ook enkele inpak-exercities uit om te kijken of we alles wel kunnen meenemen in de auto. Waar doe je al die kleine spulletjes in zodat je zo ook nog terug kan vinden?

Nou hebben wij, Karin dus, al jarenlang een lijntje met Yves Rocher, een geurtjes leverancier uit Soest. Hij voorziet ons van de lekkerste eau de toilette, parfums en zeepjes. Natuurlijk met de slimste aanbiedingen en verleidende kadootjes. Die kadootjes bestaan vaak uit tasjes, etuitjes dus, in de meest exotische kleuren en vormen. Laten die nou goed van pas komen voor de vele snoertjes, pilletjes, adaptertjes en andere zooi waarvan we nu vinden dat dit ook mee moet.

Wat een onzin-verhaal eigenlijk weer. Ach, wie weet, doe je er je voordeel mee als je het probleem herkent.

Wij gaan verder met pakken en dinsdagochtend gaat de reis beginnen.

’s Avonds zijn we dan in Kiel en de ochtend daarop, woensdag, in Gotenburg. Woensdagavond zijn we in Stockholm……….. tot dan.

Reisopdracht

wereld-hart

en als je weggaat …

regen, er dreigt regen,
                  storm blaast zand
                     over de wegen,
     men moet z’n ogen beschermen.
            angstige vogels zwermen

Ik ben niet bang.

Riekus Waskowsky (1932-1977)

1. Marieke:
    10 juni 2022
    spannend. hoop op een onvergetelijke reis voor jullie
  2. Fien:
    10 juni 2022
    Bedankt voor je verhaal. We wensen jullie heel veel plezier, met mooie ervaringen en ontmoetingen met interessante mensen.
    Dat is toch ook altijd leuk. Rijd voorzichtig! We kijken uit naar jullie verhalen. Groetjes
  3. Doris Koot:
    Reserve bril niet vergeten😉
  4. George:
    10 juni 2022
    Dat is een hele goeie !! Er zou veel genot verloren gaan.....
  5. Wennie:
    10 juni 2022
    Soannend dat gaat gebeuren waar jullie zo naar uitkeken. Ben heel benieuwd naar de verhalen
  6. Ans:
    11 juni 2022
    Geniet van jullie bijzondere reis, ik "reis" graag mee.
  7. Anke:
    11 juni 2022
    Veel plezier samen
  8. G.F. Bregman:
    13 juni 2022
    Van ons uit een zeer zonnig Scheveningen een goede reis en een goed gevoel bij de ervaringen die jullie gaan opdoen. Het blijft een mooie ervaring om dit samen te ondernemen. Liesbeth en Gijs