Finland

17 juni 2022 - Stockholm, Zweden

Het zal je toch maar gebeuren.  Komen we na een uitgeslapen nacht en een heerlijk ontbijt terug bij de auto om de reis te vervolgen,  zit er een epistel onder de ruitenwisser en aan het linker voorwiel hangt een felgeel blok metaal die je het verder rijden belet. Een cursus vloeken in het Zweeds heb ik nu niet nodig: putverdeuri,  leulukke meuteneukers. (dus dat betekent:  potverdorie, stoute maten-vreemdgangers)
De brief is afkomstig van een zeer officieel orgaan: Justitieministeriet och Felparkerare. In de brief een telefoonnummer en of ik het bedrag voor het verwijderen van de wielklem, 3500 SEK, maar even contant wil voldoen als ik wil dat ze me bevrijden.. De misbaksels.
Het zal je maar gebeuren, maar dat was het niet. Gelukkig. Met een schone voorruit, in een heerlijk zonnetje, gaan we nieuwe avonturen tegemoet. We gaan vandaag naar het Vasamuseum.
Het parkeerterrein was nog zo-goed-als leeg. De verlopen creditkaart stond toe dat er 180 SEK afgeschreven werd, voor 3 uur. Dat vond ik wel genoeg.
Op het moment dat wij het museum wilde betreden arriveerden met politie voorop en met zwaailichten aan een delegatie hoogwaardigheidsbekleders uit Georgië die op dit moment een staatsbezoek aan Zweden brachten. Ze zoeken denk ik een beetje steun bij elkaar omdat ze ook graag bij de Navo willen komen.
In het Vasamuseum wordt een compleet gerestaureerd marineschip uit de 17e eeuw (1628) tentoongesteld. Het schip van ongeveer 1000 ton, zeg maar zo zwaar als 6  vliegtuigen van het type Jumbo, was rijk versierd met bijna honderd gebeeldhouwde sculpturen uit de Zweedse periode van toen en uit de Griekse mythologie. Toen de Vasa  klaar was en vertrok heeft zij maar 20 minuten gevaren/gedreven.  Door onbalans  en een foute constructie  kapseisde het schip nog in de haven van Stockholm en zonk naar de bodem 30 meter diep, veel opvarenden de dood mee innement. 300 jaar later werd het schip weer gelokaliseerd en heeft men het decennia lang getracht te lichten. In het museum zag je de diverse pogingen ook uitgebeeld. Pas in 1959 begon men serieus het wrak te lichten. 6 polsdikke stalen kabels werden onder het wrak aangebracht door primitief werkende duikers. Met 2 liftschepen werd ze weer boven water gehaald.  In de jaren daarna heeft men een indrukwekkende reconstructie uitgevoerd en er een museum omheen gebouwd.
Tijdens een wandelingetje daarna bezochten we nog een drijvend museum van schepen uit het verleden die bijzondere diensten hebben verricht, zoals een ijsbreker , een marineschip en een lichtschip.
Tot slot van deze dag hebben we een 60 minuten durende rondvaarttocht gemaakt door de havens van Stockholm. Genoten !!
Voor lunchtijd zochten we een plekje in een nabijgelegen parkje . De keukenuitrusting ging ook weer mee en we genoten tussen de tsjirpende en  stelende musjes die met hun vangst snel de dichte heg indoken.
Het inchecken op de boot, de m/s Galaxy van de Silja Line verliep soepel. Morgenochtend komen we in Turku aan voor het laatste traject naar Helsinki.
Na het diner in de Grande Buffet ruimte zijn we nog even op het achterdek gaan uitwaaien en hebben we mijmerend uitgekeken over het spoor dat ook wel  kielzog heet.
Morgenvroeg is het ontbijt om 6 uur en komen we om 7 uur aan in Turku.
De WiFi is slecht, dus of je wat te lezen krijgt is afwachten…
Welterusten.

1. Ida Papavoine:
    17 juni 2022
    Je zette ons op het verkeerde been, maar voorlopig weer eind goed , al goed. Kijk uut naar de volgende column 👏
  2. Doris Koot:
    17 juni 2022
    Haha, mooi geschreven, ik dacht echt, die gaan met een K gevoel uit Stockholm weg en komen nooit meer terug. Fijne overtocht.
  3. Ans:
    17 juni 2022
    Wat jullie beleven is zo leuk om te lezen omdat George er spannende verhalen van maakt. Voor nu slaap lekker.
  4. Ien:
    19 juni 2022
    Wat een verhaal. Of was het een nachtmerrie...
  5. Ingrid:
    19 juni 2022
    Wat een heerlijke verhalen kan jij vertellen George.kijk er elke dag naar uit.ja, spannende vakantie hoor.